Fredag D 22. April. Reparere cykel i Jefferson City, kun en 7 - 10 miles til fods
Efter gårsdagens dårlige oplevelser med punkteringer, kiggede jeg nærmere på mit bagdæk og det var færdig, ved nærmere eftersyn kunne jeg se at fælgen havde fået lidt krammer, men ikke noget alvorlig. Jeg skiftede dæk og slange på baghjulet og fik det til at snurre smukt.
Så afmonterede jeg den ene bolt, der holdt bagagebæreren for neden til højre og gik et par miles ned til Jefferson City og fandt nemt J&D bikeshop. Det var en oplevelse at snakke med manden der, han fortalte engageret om Katy trail og hvor jeg kunne spørge og få oplysninger, for det ændrer sig åbenbart hele tiden, det er i hvert fald hvad jeg har kunne se på deres hjemmeside, fex er der afsnit af trailen, der lukker 25 april, men der skulle jeg gerne være forbi de stræk.
Cykelhandleren fandt en slange, der stort set modsvarer den jeg havde monteret, så jeg igen har 2 i reserve og jeg købte en bedre cykelpumpe. Opgaven med bolten tog lidt tid, men det lykkes ham at finde en der passede i dimensionerne, så da den kostede 25 cent, bad jeg om to så jeg har en i rerserve.
Jeg touristede lidt rundt i byen, Jefferson City, en meget pæn og charmerende by, hovedstad i Missouri (areal ca 4 gange større end Danmark syd for Skagen og øst for Blåvandshuk, men her bor kan ca 6 millioner mennesker i hele staten) og med stærk historisk forankring i Louisiana-opkøbet (verdens vist nok største køb i areal) fra Napoleon i ca 1803, der fordoblede USAs daværende areal. Året efter drog Lewis & Clark afsted med mandat fra President Jefferson, for at finde en brugbar seljlrute på tværs af landet til Stillehavet.
Efter at have dvælet ved historiens vingesus, asede jeg mig op, op og op tilbage til motellet, så jeg drev af sved. Det er ikke lang tid siden jeg cyklede i sne blandt frosne vandfald og nu er temperaturen sprunget op på ca 30 grader celsius og det er en fugtig varme OG motellet jeg bor på ligger et par miles uden for centrum op ad ret stejle bakker. Py ha. Jeg fjernede den midlertidige løsning med de stykker jerne jeg havde brugt og fik rettet bagagebæreren rigtigt op igen og monteret den nye bolt og efterspændte hele molevitten og pumpede ekstra godt op med min nye og væsentligt bedre cykelpumpe. Når man skal køre i sand og grus kan man vælge at lukke lidt luft ud af dækket, det giver bedre kontakt, men også et tungere tråd og større risciko for at punktere. Jeg har i stedet valgt at pumpe mine dæk helt op, og håber at undgå flere punkteringer.
Hanne Villadsen
Kære Henrik dejligt at starte dagen med at læse om dine oplevelser og strabadser. Lidt imponerende at der næsten på daglig base opstår nye udfordringer. Godt du har din peberspray.
Ejvind og også for Ritha
Du kan åbenbart det hele, så nu er din super cykel hel fin til adskillige km til, god tur videre
Amalie
Selvom det ikke var den oprindelige plan, lyder det ikke helt dumt med en sightseeing-dag, hvor cyklen bliver fikset. :)